Surfers Paradise & Byron Bay

Detta är en fortsättning på vår resa längst Australien östkust om de två sista ställerna vi besökte.
Surfers Paradise var en stad som jag i förhand trodde att jag verkligen skulle älska, men där hade jag allt fel. Denna stad har väldigt mycket höga byggnader vilket jag älskar, men det var typ det som jag tyckte var positivt med den. Vi var där under 3 nätter och det var lite halv dåligt väder alla dessa dagar, så det kan ju ha bidraget en del. Stranden är väldigt lång, men den är inte så fin och vågorna var nästan värre än här i Bondi.

En utav våra kvällar i Surfers tänkte vi att vi skulle testa på deras uteliv, det var verkligen inget att hänga i julgranen. Det kändes som man var i Agia napa, Magaluf eller något liknande partyställe. Jag tycker så mycket mer om utelivet här i Sydney. Det är inte jätte fancy på klubbarna här, men det känns ändå som att stället och folket har väldigt mycket mer klass än det var i Surfers.

En morgon åkte vi upp i Skypoint som är Surfers högsta byggnad och käkade frukost buffé. Det var så gott och så mysigt att sitta där uppe och kolla på den utsiken. Det går inte precis att klandra Surfers för att inte ha en bra utsikt, det var otroligt fint där uppe ifrån. Det går även att bara åka upp i Skypoint för att kolla på utsiken och skippa frukosten, men vi tänkte att vi kunde unna oss litegrann.

Surfers Paradise var inte mitt favoritstället längst med kusten. Jag kan knappt förstå att jag satt hemma i Sverige förut och ville mycket hellre flytta till Surfers än Sydney. Jag är så glad över att jag besökte denna staden så att jag vet att jag gjorde rätt val som flyttade till Sydney och inte Surfers Paradise.

Byron bay var den aboslut sista staden vi besökte innan vi tog bussen tillbaka till Sydney. Vi hade 2 nätter i Byron bay och det var en härlig stad. Nästan alla människor vi träffade längst östkusten sa till oss att Byron bay var helt otroligt, att vi skulle älska Byron. Jag tyckte om Byron, det gjorde jag verkligen. Men när vi kom till denna staden så var vi väldigt trötta och bara allmänt matta. 4 veckor hade vi då varit på resande fot och det hade varit så mycket nya människor och så många nya intryck. Jag tror att om vi istället hade börjat östkusten i Byron hade jag tyckt om det så mycket mer, eftersom att jag hade haft så mycket mer energi i kroppen. Trotts att vi var så trötta som vi var fick vi en väldigt bra feeling. Det fanns väldigt mycket mysiga fik och affärer, staden kändes så otroligt avslappnad och chill.

Vi gjorde inte så mycket när vi var i Byron, vi gick mest runt och kollade i affärerna och kollade in den mysiga staden. Vår andra dag där tog vi en surfkurs, den var jättebra och rolig. Vi har surfat en gång tidigare här i Sydney, men denna kursen var så mycket bättre. Både jag och Julia lyckades stå upp på brädan nästan varje gång och vi kunde även tävla emot varandra litegrann. Instruktörerna vi hade var otroligt bra och det gjorde verkligen allting för att man skulle lyckas.